KVS/Pitcho Womba Konga - Kuzikiliza

KVS/Pitcho Womba Konga - Kuzikiliza

DATUM: wo 06 februari 2019

LOCATIE: Grote zaal

UUR: 20:15

koop tickets

BASISPRIJS: € 14

-26 / +60: € 9 / 12

ABO: € 11

koop tickets

Kuzikiliza - “zich laten horen” in het Swahili – is een meertalige, interdisciplinaire voorstelling.

 

We zoomen in op de onafhankelijkheidsceremonie van Kongo in 1960. Met een bijzondere focus op de speech van Patrice Lumumba en de daarop volgende repercussies en gebeurtenissen.

Pitcho Womba Konga, bedenker en maker van Kuzikiliza wordt op het podium bijgestaan door Joost Maaskant en Karim Kalonji. Samen proberen ze hun publiek te overtuigen van de noodzaak van hun boodschap. Een boodschap die in een tijd van verdeeldheid en angst gevoelig is aan verschillende interpretaties en conclusies. Een boodschap die gedeeltelijk en/of misschien zelfs opzettelijk verborgen werd gehouden in de (Belgische) geschiedenislessen. In tijden waarin het woord dekoloniseren een noodzakelijk begrip is geworden, fileert Pitcho Womba Konga fileert het koloniale verleden van België.


Pitcho Womba Konga is een Belgische acteur, rapper en producer die zowel in Brussel als Parijs verschillende rollen bij o.a. Ruud Gielens, KVS en Peter Brook speelde.

concept, creatie en performance Pitcho Womba Konga

cocreatie en coperformance Karim Kalonji, Joost Maaskant

regie Mike van Alfen

scenografie en licht Stef Depover

techniek Isabelle Simon, Jasper Vanhalle en Dieter Lambrechts


“Taal vormt een rode draad: in de meertaligheid van de voorstelling, door te spelen met wie het woord krijgt, wie het neemt, wie het afgenomen wordt, wie gedoemd is om te zwijgen en wat er verzwegen wordt. Op een gegeven moment wordt het houten podium letterlijk opengebroken om te kijken welke woorden eronder verborgen liggen. Het thema van de (bebloede) handen verwijst dan weer naar de gruwelijke verminkingen die zwarte arbeiders moesten ondergaan onder het Belgische bewind.

Dat Kalonji’s dans en Maaskants geluidskunst een lust voor oog en oor zijn, maakt het geheel er bovendien alleen maar krachtiger op. Tel daar de ontroerende eindscène bij op, samen met een onvergetelijk gebruik van het prachtig pijnlijke nummer Nakomitunaka en je weet dat dit een niet te missen voorstelling is.” (De Morgen)

www.kvs.be