Dit evenement is afgelopen

This Is The Sound Of TM

This Is The Sound Of TM

Stadstriënnale Hasselt-Genk

Stadstriënnale is een multidisciplinair kunstenfestival dat driejaarlijks een thema rond ‘stedelijkheid’ centraal stelt. In 2016 vindt de volgende editie plaats. Het vernieuwde festival kiest resoluut voor een bottom-upstructuur waarin bestaande en nieuwe initiatieven versterkt worden door samenwerkingsverbanden met curatoren, privépartners en andere kunsteninstellingen.

 

NOCTURNE!

Vóór Sluitertijd - 15 december om 19 uur -  kun je in de expo This Is The Sound of TM terecht voor een Nocturne (gratis mits reservatie).  Inschrijven voor deze nocturne doe je hier 

 

Stadstriënnale is een multidisciplinair kunstenfestival dat driejaarlijks een thema rond ‘stedelijkheid’ centraal stelt. In 2016 vindt de volgende editie plaats. Het vernieuwde festival kiest resoluut voor een bottom-upstructuur waarin bestaande en nieuwe initiatieven versterkt worden door samenwerkingsverbanden met curatoren, privépartners en andere kunsteninstellingen. Naast C-mine zijn de andere locaties JeneverMuseum , Het Stadsmus , Z33 House for Contemporary Art , cultuurcentrum Hasselt vzw , Modemuseum Hasselt , Universiteit Hasselt - alle info over programma en festivalpassen op www.stadstriennale.be


De expo in C-mine is gratis, andere locaties zijn wel betalend. De festivalpas biedt toegang tot alle locaties tijdens de hele festivalperiode (100 dagen lang). De pas komt in de vorm van een brochure met een overzicht van het hele programma én een handig plan.

€12 volwassene / €10 reductie: groepstarief (vanaf 10 personen), 65+, werklozen, uitpas Hasselt, Klasse lerarenkaart, jongeren (tot 26jaar)(-12: gratis)



In C-mine cultuurcentrum:

This is the Sound of TM is een groepstentoonstelling over muzikanten & kunstenaars die de notie van trademarks - het overkoepelende thema van de Stadstriënnale - vanuit het opwindende grensgebied tussen beeldende kunst en muziek onderzoekt.
De tentoonstelling belicht hoe muziek inspireert tot het creëren van nieuwe beeldende kunst, en hoe de muziekindustrie zich aspecten uit de visuele kunsten toeëigent met het oog op image building.


Ook het visuele belang van muziekvideo’s en de set design voor muziek komt uitgebreid aan bod. Meer dan ooit functioneren muzikanten als een merk, nog los van de vraag of hun imago van popster bewust door henzelf gecreëerd is, of op een projectie van het publiek berust. In de voorbije decennia zijn popsterren geëvolueerd tot ware experts in het assimileren van visuele invloeden, en kunst wordt daarbij aangepast aan hun eigen boodschap en wordt al gauw gebruikt voor commerciële rebranding.

De kunstwereld staat nu steeds meer open voor zulke samenwerkingen door de onmiskenbaar wederzijdse voordelen wat betreft de weerklank elkaar staken. Een mijlpaal uit de meer recente popgeschiedenis is zeker de artistieke wisselwerking tussen The Velvet Underground en Andy Warhol.

Verspreid doorheen de historische ruimtes van C-mine, ontdekken bezoekers de multidisciplinaire en uiterst diverse culturele producties die vandaag de dag gebeuren, zoals archiefbeelden van de beruchte grootschalige performances van Kanye West en een installatie van Es Devlin, de meest gevraagde stage designer in de wereld.

Een verduisterde kamer boven in het gebouw -die geïnspireerd is op tienerslaapkamers en hiervoor bekleed werd met bedden, tv toestellen en posters - toont thematische videoprogramma’s van honderden muziekclips. Zij dient als eerbetoon aan een bijna veertig jaar bestaan van deze kunstvorm.
De muziekvideo staat symbool voor het samensmelten van beeld en muziek en toont op een visuele manier de boodschap die een muzikant in zijn muziek naar voor wil brengen. Deze video’s wonnen de afgelopen jaren opnieuw aan belang door de zogenaamde “visual albums”.


In de zomer van 2016 bracht de Amerikaanse R&B muzikant Frank Ocean niet in een wereld gedomineerd door sociale media. Met recente copyrightschandalen (Beyoncé versus Anne Teresa De Keersmaeker) nog vers in het geheugen, richten muzikanten en hun platenlabels zich tot beeldende kunstenaars, op zoek naar de iconische beelden die ze nodig hebben om hun imago vorm te geven: beklijvende, shockerende, sensuele of avantgarde portretteringen van de muzikanten, gemixt met beelden die inspelen op de actualiteit.

Door steeds nieuwe beelden te genereren, komen ze tegemoet aan de begeerte van de fans en sociale media, beiden vandaag de dag onafscheidelijk van commercieel succes.

De expo This is The Sound of TM richt zijn schijnwerpers op verbeelde breuklijnen tussen imago en muziek en toont zo hoe visuele kunst vandaag kan klinken.

Deelnemende kunstenaars: Cory Arcangel (US), Vanessa Beecroft (USA/IT) & Kanye West (USA), Björk (IS) & Andrew Huang (USA), Cibelle Cavalli Bastos (BR), Asian Dope Boys (CN), DonChristian Jones (US), Frieke Janssens & Stromae (BE), Es Devlin (UK), Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin (NL/USA), Robert Mapplethorpe & Patti Smith (US), Rashaad Newsome (US), Nomi Ruiz (USA), Naama Tsabar (IL), Tori Wrånes (NO)

Curator: Tim Goossens
Assistant Curator: Willem Van der Stock

Download hier de catalogus.

> Meer stadstriënnale in C-mine