Dit evenement is afgelopen

Freddy Sartor - Filmgenres

Freddy Sartor - Filmgenres

Data: 25/10 & 15,29/11/2017

Een filmgenre is al even oud als het medium film zelf. De eerste van het einde van de 19de eeuw daterende filmpjes van de broers Lumière waren documentaires, even later maakten ze – allicht onbewust - de eerste educatieve film en de eerste komische film.

 

De eerste van het einde van de 19de eeuw daterende filmpjes van de broers Lumière waren documentaires, even later maakten ze – allicht onbewust - de eerste educatieve film en de eerste komische film. Tijd- en landgenoot Méliès vond dan weer de sciencefictionfilm uit, de avonturenfilm en het fantastische filmgenre. Terwijl in Hollywood begin de 20ste eeuw de western en de gangsterfilm aan hun opmars konden beginnen… Kwatongen beweren zelfs dat de Vlaamse film een genre apart is!

Freddy Sartor bespreekt de krachtlijnen van drie filmgenres: melodrama, biografie en wereldcinema en illustreert ze uitvoerig met sprekende filmfragmenten. Een drama, een tragedie, een nootlotsdrama. Dat kennen we, ook al uit de literatuur. Maar een melodrama? Aan dat genre hangt zelfs een wat negatieve bijklank als zou het hier gaan om een over-, hypersentimenteel drama.

‘Daens’ van Stijn Coninx, naar het boek van Louis Paul Boon, geldt als het prototype van de geslaagde biografische film, wat oneerbiedig vandaag ook wel kortweg biopic genoemd. Maar in plaats van een zo groot mogelijke hap uit het leven van een of andere held te evoceren, wordt vandaag veel liever gefocust op een of andere cruciale episode in iemands leven.

Tegenover de Hollywoodfilm met zijn enorm budget, een vast vertelstramien, een sterrencultus, tot en met een enorme marketingstrategie wereldwijd staat de wereldfilm uit India, Nigeria, Congo, China of Iran. Met karige middelen gemaakt, getuigt een wereldfilm van zowel de veerkracht van een volk als het de kijker zelf getuige wil laten zijn van een cultureel en historisch erfgoed.

Freddy SARTOR (°1952, Hasselt) studeerde sociale communicatie aan het Ritcs in Brussel. Werkt sedert 1978 voor het filmtijdschrift Film en Televisie dat sinds 2006 – het maandblad Film en Televisie vierde toen zijn 50se verjaardag – Filmmagie heet. Was ook enige tijd hoofdredacteur van het filmstudietijdschrift Cinemagie dat voordien MediaFilm heette. Houdt vooral van de Europese en de wereldfilm.